Amennyiben fizikai erőpróbák helyett inkább a szellemi igénybevétel mellett döntünk és indoor körülmények között kívánjuk előadni, meghallgatni, megbeszélni, közösen végiggondolni a tréning anyagát, tisztáznunk kell néhány alapvető kérdést: Mi a tréning célja? Ki és miről fog előadni? Hol tartjuk a tréningert?
Az alapvető célokat természetesen a vezetőnek kell meghatároznia. Tapasztalatunk és meggyőződésünk, hogy a tematikus előadások, tréningek mellett rendkívül hatékonyak a saját erőforrásból, „belülről szervezett” programok is. Legyen professzionális előadóról vagy belülről moderált indoor csapatépítő tréningről szó, az egyik legfontosabb szempont, hogy minél aktívabb közreműködést tudjunk elérni a résztvevők részéről.
Mikor szervezzünk tréninget?
A hosszútávfutónak fel kell fejben dolgoznia a távot és időnként értékelést, helyzetfelmérést kell iktatnia a legkeményebb erőnléti edzések közé. Csapatjátékok esetében, mint például a vízilabda, jégkorong, kosárlabda, vagy éppenséggel a munkánk, jelentősége van a célok meghatározásán túl a megfelelő stratégia kialakításának és rendkívül fontos az összhang megteremtése is a résztvevők között. Elérkezett az idő a csapatépítésre, ha
Hol tartsunk tréninget? Milyen a jó tréninghelyszín?
Az utóbbi 10 évben sok szálloda, rendezvényhelyszín megpróbálta tréninghelyszínként is pozícionálni magát. Az ígéretek között persze nehéz reális képet kapni a valós állapotokról. Érdemes független forrásból, megbízható kollégák személyes tapasztalatai alapján helyszínt választani. A különböző programok eltérő adottságú környezetet is igényelhetnek. Néhány alapvető szempontot mindenesetre érdemes a döntés előtt figyelembe venni:
Optimális távolság: Elhelyezkedését tekintve nincs túl távol, de nincs is túl közel a mindennapi környezettől. Előbbi az idő és a költségek szempontjából fontos, a megfelelő távolság megtétele pedig a „kiszakadás-élmény” miatt fontos. 1,5-2 óra utazás általában ideálisnak mondható.
Megfelelő környezet: Fontos kritérium a zavartalan, háborítatlan környezet, pl. erdő, vízpart ahol minimális annak az esélye, hogy a résztvevők figyelmét bármi is eltereli.
Infrastruktúra, technika: Talán eretnekségnek tűnik, de kevésbé lényeges, mint azt sokan gondolják. Természetesen szükség van jó megvilágítású termekre, alapvető prezentációs eszközökre, és használható bútorzatra, de az előadó megfelelő személyisége és felkészültsége esetén kis túlzással a sivatag is megfelelő környezet lehet.
Kiegészítő szolgáltatások, ellátás: Az étkezések és a szállás minősége, a kiszolgáló személyzet felkészültsége, a pontos időzítés fontos feltételei a sikeres rendezvénynek.
Megtérül-e a munkatársak közötti összhang kialakítására fordított befektetés?
Egy vállalkozás hosszú távú eredményessége és üzleti pozíciójának megtartása érdekében figyelmet kell fordítania az alkalmazottak lojalitásának kialakítására, a megfelelő munkahelyi légkör fenntartására. Időt és energiát kell áldozni a munkatársak között felmerülő kérdések tisztázására, a hatékony kommunikáció és együttműködés fenntartására, ellenkező esetben a megoldatlan belső problémák, a le nem vezetett feszültségek zavart okoznak a vállalat működésében. A fenti probléma megoldására számtalan elmélet, módszer és program született, számos külföldi és hazai iskola alakult. Mára – a nehéz gazdasági helyzet ellenére - nem csupán a multinacionális nagyvállalatoknál, de a hazai vállalkozások többségénél is gyakorlattá váltak a rendszeres tréningek.
A „közös ügy” jelentősége
Érthető célok megfogalmazása mellett tudatosítanunk kell munkatársainkban a hozzájuk rendelt feladatokat és velük szemben támasztott elvárásokat, ugyanakkor lehetőséget kell biztosítanunk a javaslatok, észrevételek és problémák megbeszélésre és a feszültségek rendszeres levezetésére is. A működés hatékonyabbá tételében gyakran jelentenek segítséget a belülről jövő ötletek. Megvalósításukra természetesen csak akkor van esély, ha néha lehetőség is nyílik meghallgatni és megbeszélni őket. Reálisan csak akkor várhatjuk el, hogy kollégáink tudásukkal és képességeik a vállalkozást szolgálják, ha megértik, elfogadják és azonosulnak a vállalkozás céljaival. Ehhez elengedhetetlen a vezető és beosztottak közötti párbeszéd, a kétoldalú bizalom kiépülése.
A munkatársaink számára szervezett program – legyen csapatépítő tréningről vagy céges kirándulásról szó – a vállalati kultúra része, amely egyben a vezetői odafigyelés jele is. Ugyanakkor kitűnő lehetőség a fent említett bizalom megalapozásához, és a párbeszéd megkezdéséhez is. Nehéz gazdasági helyzetben átgondoltabban kell a vállalkozás pénzeszközeit kezelni, de a munkaerő fejlesztését és a megfelelő munkahelyi légkör fenntartását még tudatosabban szem előtt kell tartani.
Az alapvető célokat természetesen a vezetőnek kell meghatároznia. Tapasztalatunk és meggyőződésünk, hogy a tematikus előadások, tréningek mellett rendkívül hatékonyak a saját erőforrásból, „belülről szervezett” programok is. Legyen professzionális előadóról vagy belülről moderált indoor csapatépítő tréningről szó, az egyik legfontosabb szempont, hogy minél aktívabb közreműködést tudjunk elérni a résztvevők részéről.
Mikor szervezzünk tréninget?
A hosszútávfutónak fel kell fejben dolgoznia a távot és időnként értékelést, helyzetfelmérést kell iktatnia a legkeményebb erőnléti edzések közé. Csapatjátékok esetében, mint például a vízilabda, jégkorong, kosárlabda, vagy éppenséggel a munkánk, jelentősége van a célok meghatározásán túl a megfelelő stratégia kialakításának és rendkívül fontos az összhang megteremtése is a résztvevők között. Elérkezett az idő a csapatépítésre, ha
- o fásultság, enerváltság jelentkezik a munkatársakon,
- meglazult a fegyelem, vagy ellaposodtak az emberi kapcsolatok a szervezeten belül,
- komolyabb érzelmi kitörések, hangos szóváltások jelentkeznek a kollégák között,
- mindennapossá válnak a kollégák között a találgatások, a feltételezgetések,
- jelentősebb változás történt a célok, célkitűzések vonatkozásában,
- régi kollégák távoztak, új kollégák érkeztek a szervezetbe...
Hol tartsunk tréninget? Milyen a jó tréninghelyszín?
Az utóbbi 10 évben sok szálloda, rendezvényhelyszín megpróbálta tréninghelyszínként is pozícionálni magát. Az ígéretek között persze nehéz reális képet kapni a valós állapotokról. Érdemes független forrásból, megbízható kollégák személyes tapasztalatai alapján helyszínt választani. A különböző programok eltérő adottságú környezetet is igényelhetnek. Néhány alapvető szempontot mindenesetre érdemes a döntés előtt figyelembe venni:
Optimális távolság: Elhelyezkedését tekintve nincs túl távol, de nincs is túl közel a mindennapi környezettől. Előbbi az idő és a költségek szempontjából fontos, a megfelelő távolság megtétele pedig a „kiszakadás-élmény” miatt fontos. 1,5-2 óra utazás általában ideálisnak mondható.
Megfelelő környezet: Fontos kritérium a zavartalan, háborítatlan környezet, pl. erdő, vízpart ahol minimális annak az esélye, hogy a résztvevők figyelmét bármi is eltereli.
Infrastruktúra, technika: Talán eretnekségnek tűnik, de kevésbé lényeges, mint azt sokan gondolják. Természetesen szükség van jó megvilágítású termekre, alapvető prezentációs eszközökre, és használható bútorzatra, de az előadó megfelelő személyisége és felkészültsége esetén kis túlzással a sivatag is megfelelő környezet lehet.
Kiegészítő szolgáltatások, ellátás: Az étkezések és a szállás minősége, a kiszolgáló személyzet felkészültsége, a pontos időzítés fontos feltételei a sikeres rendezvénynek.
Megtérül-e a munkatársak közötti összhang kialakítására fordított befektetés?
Egy vállalkozás hosszú távú eredményessége és üzleti pozíciójának megtartása érdekében figyelmet kell fordítania az alkalmazottak lojalitásának kialakítására, a megfelelő munkahelyi légkör fenntartására. Időt és energiát kell áldozni a munkatársak között felmerülő kérdések tisztázására, a hatékony kommunikáció és együttműködés fenntartására, ellenkező esetben a megoldatlan belső problémák, a le nem vezetett feszültségek zavart okoznak a vállalat működésében. A fenti probléma megoldására számtalan elmélet, módszer és program született, számos külföldi és hazai iskola alakult. Mára – a nehéz gazdasági helyzet ellenére - nem csupán a multinacionális nagyvállalatoknál, de a hazai vállalkozások többségénél is gyakorlattá váltak a rendszeres tréningek.
A „közös ügy” jelentősége
Érthető célok megfogalmazása mellett tudatosítanunk kell munkatársainkban a hozzájuk rendelt feladatokat és velük szemben támasztott elvárásokat, ugyanakkor lehetőséget kell biztosítanunk a javaslatok, észrevételek és problémák megbeszélésre és a feszültségek rendszeres levezetésére is. A működés hatékonyabbá tételében gyakran jelentenek segítséget a belülről jövő ötletek. Megvalósításukra természetesen csak akkor van esély, ha néha lehetőség is nyílik meghallgatni és megbeszélni őket. Reálisan csak akkor várhatjuk el, hogy kollégáink tudásukkal és képességeik a vállalkozást szolgálják, ha megértik, elfogadják és azonosulnak a vállalkozás céljaival. Ehhez elengedhetetlen a vezető és beosztottak közötti párbeszéd, a kétoldalú bizalom kiépülése.
A munkatársaink számára szervezett program – legyen csapatépítő tréningről vagy céges kirándulásról szó – a vállalati kultúra része, amely egyben a vezetői odafigyelés jele is. Ugyanakkor kitűnő lehetőség a fent említett bizalom megalapozásához, és a párbeszéd megkezdéséhez is. Nehéz gazdasági helyzetben átgondoltabban kell a vállalkozás pénzeszközeit kezelni, de a munkaerő fejlesztését és a megfelelő munkahelyi légkör fenntartását még tudatosabban szem előtt kell tartani.